Home ART & CULTURE Dvanaest sjajnih ostvarenja domaćih dokumentarista u konkurenciji 17. Beldocsa

Dvanaest sjajnih ostvarenja domaćih dokumentarista u konkurenciji 17. Beldocsa

152
0
Beldocs promo

Međunarodni festival dokumentarnog filma – BELDOCS, počinje u sredu 22. maja i trajaće sve do 29. maja, a u okviru selekcije Srpskog takmičarskog programa biće prikazano čak dvanaest filmova!

Čast da otvori 17. Beldocs pripala je hibridnom dokumentarcu „Topli film“ Dragana Jovićevića, koji obrađuje istoriju jugoslovenske i srpske kinematografije iz ugla kvir likova.

Kako biti Slobodan?,mladog reditelja Nikole Polića priča je o Slobodanu, slikaru iz Beograda, čija su dela devedesetih godina prošlog veka upoređivana sa opusom Vazarelija. Dvadeset godina kasnije on priređuje samostalnu izložbu kako bi ponovo zauzeo svoje mesto u svetu umetnosti.

Neptunova Nevera, u režiji Katarine Stanković, odigrava se na hrvatskom ostrvu Vis, gde raznolika grupa ljudi diskutuje o svojoj budućnosti, osvrćući se na gubitak kulture pripovedanja i slušanja. Ribari, deca, omladina, intelektualci, gradonačelnici i bogati strani vlasnik propadajuće fabrike konzervi „Neptun” okupljaju se u filmski dijalog, oblikujući kolektivnog protagonistu. Njihova vizija o zaštite životne sredine raste i premošćuje jaz između prošlosti, sadašnjosti i budućnosti, između lokalnog i globalnog, između unutrašnje i spoljašnje realnosti. Ostrvo je svet, a ovo ostrvo angažuje svet.

Novosadsko sećanje reditelja Aleksandara Reljića daje glas Teodoru Kovaču (99), Ivanu Ivanjiju (93) i Marti Flato (81), koji su preživeli pogrom iz 1942. poznat kao Novosadska racija, kada su mađarski fašisti ubili preko hiljadu Novosađana i njihova tela bacili pod led Dunava.

U kratkom dokumentarcu Kad opet porastem, mlada rediteljka Jovana Avramović se deceniju nakon što je napustila rodni grad vraća kući kako bi istražila duboko ukorenjen osećaj praznine koji je prati.

Kratki dokumentarac Minel, u režiji Tare Gajović smešten je u fabriku za proizvodnju električnih transformatora „Minel – Ripanj” koja je 1953. godine izgrađena u beogradskom naselju Ripanj.

Kratki eksperimentalni dokumentarac Mine Simendić Šetnje koje se neće desiti, smešten u digitalni prostor Google Mapa, preispituje potencijal i mogućnost ličnih promena, upoređujući ih sa disonancom između načina na koji je grad predstavljen na tim mapama i onoga kako grad zaista izgleda danas.

Prvi kratki film Nikole Nikolića Heterotopija realizovan je u okviru Kino – Eko radionice koju organizuje Akademski filmski centar DKSG. O svom dokumentarcu mladi reditelj kaže.

Džojmejkers, rediteljke Jelena Radovanović  bavi se  muzičkim majstorstvom romskih trubača  sa juga Srbije. Rediteljka je o filmu rekla.

Izlaz kroz ludaru, kratki intimni dokumentarac Nikole Ilića, govori o vojniku koji nije želeo da bude vojnik.


Film Kadence za vrt autora Daneta Komljena prati Jone, pripadnicu kvir komunističkog kolektiva, koji je skoro deceniju živeo u prikolici u Berlinu.

Izbor za mis zatvora nagrađivanog reditelja Srđana Šarenca, vodi nas u mali grad Pirajui, sa samo 25 000 stanovnika i tri zatvora. Kako bi vratila samopoštovanje osuđenicama, direktorka zatvora organizuje takmičenje lepote.


U okviru specijalnih projekcija, biće prikazano još dva filma koja su nastala  u produkciji naše zemlje, koji se ne takmiče za nagrade Beldocsa: Nasleđe kralja trube Vladimira Kajlovica i Kombi-nacija Jugoslava Nikolića.

Nasleđe kralja trube je film o jedinstvenoj i neponovljivoj ličnosti sa naše muzičke scene, muzičaru koji nikoga nije ostavio ravnodušnim“, izjavio je Vladimir Kajlovic. „Zvuk njegove trube prodirao je i do najtvrdokornijih srca. Poslednji dani života Fejata Sejdića su ujedno i početak njegove filmske priče, koja je slavnog trubača pokušala da osvetli pre svega sa one ljudske strane.“

Jugoslav Nikolić je o svom filmu rekao: „Kombi-nacija je road movie koji nas kroz vožnju restauriranim oldtajmer kombijem Zastava 850AK vraća u Jugoslaviju osamdesetih godina. Iz priče bivših radnika se može složiti mozaik kako je izgledao život u Jugoslaviji nekada, a za verodostojnu sliku sadašnjosti su se postarali snimci više kamera.“

Karte za Internacionalni festival dokumentarnog filma dostupne su putem eplikacije eFinity.