Društvo u doba sve većeg gubljenja granica između stvarnog i virtuelnog, marginalizovane grupe i pojedinci koji uprkos svemu hrle za svojim snovima – ovo su neke od glavnih tema filmova ovogodišnje Teen selekcije Beldocs festivala, koji će se održati od 22. do 29.maja. Program je osmišljen kako bi razvio veštinu kritičkog gledanja filmova kod mladih i osnažio njihove glasove.
Pored projekcija odabranih dokumentarnih filmova integralni deo programa su razgovori namenjeni mladima i svima koji rade sa mladima – nastavnicima, pedagozima, psiholozima, ali i roditeljima. Učenicima osnovnih i srednjih škola je pružena prilika da na kreativan način uče, otvaraju nove perspektive, izraze svoje stavove i steknu najrazličitije uvide. Poseban akcenat je na kritičkoj analizi audio-vizuelnih sadržaja, s obzirom da njihova generacija u velikoj meri živi u digitalnom prostoru, na razumevanju veze između virtuelnog i realnog, kao i na osnaživanju stvaralačkih odgovora na situacije sa kojima se tinejdžeri susreću.
- Uz podsticanje na dijalog i aktivno razvijanje ideja, nadamo se doprinosimo da i sami tinejdžeri, poput junaka odabranih filmova, poveruju da mogu aktivno menjati kako sebe, tako i svet na bolje. Najbolje učenje je participativno učenje. Naročito se radujemo što konačni izbor filmova dolazi od naših mladih selektora, i što će o najboljem filmu u programu odlučivati mladi žiri, a iskustvo nam pokazuje da mi učimo od njih, koliko i oni od nas – izjavila je psihološkinja i psihoterapeutkinja Dubravka Radusinović, koautorka Teen programa.
Kako nestati (How to Disappear), umetničkog aktivističkog kolektiva Total Refusal, je antiratni film u najčistijem smislu te reči. Autori ovog ostvarenja potražili su mir na najverovatnijem mestu na svetu – u online ratnoj igri. Smešten u živopisnim pejzažima video igre Battlefield V, film istražuje domete i granice audio – vizuelnog prikazivanja, a hiperrealistična grafika postaje pozadina za priču o istoriji dezertiranja – vojnog poteza koje se danas još uvek povezuje sa kukavičlukom i izdajom. Ovo radikalno pacifističko delo pokazuje da je rat, bez obzira na kontekst u kom se posmatra nešto potpuno neprirodno.
Majdegol (Maydegol) iranske rediteljke Sarvnaz Alembeigi prati avganistansku tinejdžerku, koja je sa roditeljima migrirala u Iran. Uprkos konzervativnoj porodici, fizičkom zlostavljanju i antimigratskom okruženju, devojčica sledi svoj san da postane profesionalna Muay Thai bokserka. Pobeda za nju, nije samo uspeh u ringu, već i suočavanje sa životnim preprekama. Majdegol pokazuje istrajnost generacije Z, njihovu spremnost da se založe za svoja prava i pohrle ka slobodi. Ovo ostvarenje može biti ogledalo svima koji teže da pronađu inspiraciju i poveruju u sopstvenu snagu.
Dokumentarac Večni ti (Eternal You) nemačkog rediteljskog dua Hansa Bloka i Morica Risevika bavi se startap projektima koji koriste veštačku inteligenciju kako bi kreirali avatare preminulih osoba i omogućili ljudima da sa svojim voljenima razgovaraju nakon njihove smrti. Kroz iskustva korisnika ovakvih programa, ali i glasove inicijatora projekta, koji zadovoljno promovišu svoje korporativne misije, film istražuje duboke ljudske čežnje, ali moralne i psihološke efekte ovakvih proizvoda.
Copa 71 britanskih reditelja Džejmsa Erskina i Rejčel Remzi je priča o nedovoljno cenjenom trenutku u istoriji fudbala – Svetskom prvenstvu za žene u Meksiku 1971. godine. Kroz arhivske snimke i intervjue sa savremenicima, autori nastoje da obnove ono što je istorija izbrisala i progovore o svetu koji je nekada postojao.
Broj jedan (Number One), kratkometražno ostvarenje litvanske rediteljke Milde Augustejtite prati dvanaestogodišnjeg Arianas koji se sa svojim plesnom partnerkom priprema za državno prvenstvo u standardnim i latinoameričkim plesovima. Par mora da razume svet odraslih, da iskaže sopstvenu muževnost i ženstvenost, i ovlada veštinama samoreprezentacije. Ipak, da bi osvojili prvenstvo potrebno je da nauče još nešto.
U kratkometražnom dokumentarcu Dragi tata (Dear Dad) litvanske rediteljke Aoste Urnanavičute mladi gledaju video snimke porodičnih srećnih trenutaka koje su devedesetih napravili njihovi roditelji i oživljavaju sopstvena sećanja i teskobu.
Mađarski film Kix režisera Balinta Revesa i Davida Mikulana tokom perioda od 12 godina prati Sanjija, pasioniranog skejtera, od njegove osme godine do punoletstva. Skejt video usnimljen iz ruke susreće tvrdi socrealizam u ovom senzacionalnom filmu, koji na veliko platno donosi energiju pank pesme i grupe neposlušne dece sa ulice.
U okviru Beldocs Teen programa biće premijerno prikazani kratki dokumentarni filmovi tinejdžeki i tinejdžera, producirani u okviru MiniDoc radionice Beldocsa koju vodi rediteljka Jelena Gavrilović. Takođe, tokom festivala biće održan trening za nastavnike/ce srednjih i osnovnih škola posvećen radu sa dokumentarnim filmom kao nastavnim sredstvom. Svi potencijalno zainteresovani nastavnici/ce iz cele Srbije mogu da se prijave putem kratkog formulara: link za prijavu.
Program za mlade Beldocsa realizuje se u okviru evropske festivalske mreže Young4Film, uz podršku Evropske unije kroz program Kreativna Evropa MEDIA.