Home ART & CULTURE Svetski pozorišni fenomen “Bejtna” i solo komad “Igra nije za nas” uvod...

Svetski pozorišni fenomen “Bejtna” i solo komad “Igra nije za nas” uvod u 22. Beogradski festival igre

Komadi koje potpisuje Omar Ražih i njegova trupa Maqamat biće izvedeni u beogradskom bioskopu Balkan; ulaznice su puštene u prodaju

46
0
Fotografije: Beytna, Paul Bourdrel / Beogradski festival igre

Komad “Bejtna” je pozorišno ostvarenje koje spaja tradiciju, gastronomiju i igru. Na sceni se, pored izobilja hrane koja se priprema, sastaju četiri koreografa i četiri muzičara iz Libana, Koreje, Palestine, Belgije i Togoa. Dolazeći sa različitih kontinenata, iz različitih zemalja i kultura, oni nose različita umetnička iskustva, prošlost i ideje. Jedino što ih povezuje je njihova profesija. Razgovaraju, smeju se, igraju, piju i jedu zajedno. Jednostavnost ovog susreta je polazna tačka za složenu koreografsku i konceptualnu strukturu izvođenja.

“Bejtna” je iskren poziv u nečiji dom; želja za zdravljem, srećom, zadovoljstvom, saosećanjem i prijateljstvom. To je zdravica umetničkom zanatu, baš koliko i osvrt na forme i situacije koje pripadaju prošlosti.

Pored komada “Bejtna”, koji će biće izveden u beogradskom bioskopu Balkan 7. i 8. marta sledeće godine, Omar Ražih će se već 9. marta na istoj sceni predstaviti kao izvođač i autor solo komada “Igra nije za nas”. Povodom ove, svojevrsna autobiografija umetnika, koja se čita u jednom dahu, Ražih je izjavio: “Znam da je bilo čudno što sam izabrao da se bavim igrom u zemlji koja je izlazila iz građanskog rata, razaranja, smrti i gubitaka. Međutim, igra je u to vreme bila najrevolucionarniji i najprovokativniji jezik. Sa njom sam uspevao da nadjačam tabue prošlosti i budućnosti; unutar i van grada u kome sam odrastao. Vremenom sam otkrio da ti tabui nisu samo u društvenom, već i u kulturnom životu. Igra je za nas, umetnike, ali igra pripada svakodnevnom životu, ulici, običnim ljudima u publici…”


Priznat od strane kritike i publike, koreograf i igrač Omar Ražih, vodeća je figura savremene igre u Libanu i arapskom svetu. Osnovao je Makamat u Bejrutu 2002. godine, a u Lion se zajedno sa svojim igračima preselio 2018. godine. Diplomirao je pozorišne studije na Univerzitetu Libana i magistrirao studije umetničke igre na britanskom Univerzitetu u Sariju. Autor je više od dvadeset predstava koje dovode u pitanje percepciju jedinstva i singularnosti tela, tražeći izvanredno fizičko prisustvo kroz energične pokrete i snažan komentar na društvene i političke teme. Proveo je više od 20 godina istražujući i usavršavajući svoj koreografski jezik, tako da njegov rad ostavlja snažan utisak. Nastupao je sa svojom kompanijom u više od stotinu različitih gradova širom sveta, na velikim međunarodnim festivalima i mestima kao što su Festival Boljšoj teatra, Festival RomaEuropa, Festival u Edinburgu, Atinski festival… Osnivač je Bejrutske međunarodne platforme za igru – BIPOD, jednog od najznačajnijih festivala u regionu. Izuzetan prostor izvođačkih umetnosti u srcu Bejruta – Citerne Beirut – osnovao je 2017. godine, sa ciljem neprekidne cirkulacije iskustava i kreacije. Međutim, prostor je demontiran u avgustu 2019. godine, zbog ekonomskog i političkog kolapsa u zemlji. Ražih je odlikovan od strane francuskog ministra kulture titulom Viteza Ordena umetnosti i književnosti.