Od uspeha južnokorejskog “Parazita” (2020), na adresu američke Akademije filmskih umetnosti i nauka pristigao je rekordan broj filmova nastalih van granica Sjedinjenih Država, a među glavnim favoritima za ulazak u uži izbor je belgijski “Julie Keeps Quiet”, premijerno prikazan na Nedelji kritike u Kanu. Ova emotivna studija karaktera istražuje složenu dinamiku između tinejdžerke, teniserke Julie i njenog trenera Džeremija, koji je optužen za neprimereno ponašanje.
Sličnu atmosferu donosi film Magnusa fon Horna “The Girl with the Needle”, koji predstavlja Dansku. Film je smešten u Kopenhagen tokom Prvog svetskog rata, a u fokusu je Karolina, krojačica čiji muž nestaje u borbi. Glavna junakinja (Vik Karmen Sonne) prolazi kroz gubitke, neočekivanu trudnoću i upoznaje misterioznu vlasnicu poslastičarnice i agencije za usvajanje, za koju će se ispostaviti da je potpuno drugačija od onoga kako se predstavlja.
Među potencijalnim kandidatima izdvajaju se filmovi prikazani u Kanu: nemački “The Seed of the Sacred Fig”, snimljen u Iranu za vreme pokreta “Žena, Život, Sloboda”, i avangardni mjuzikl Žaka Odijara “Emilia Pérez”. Ovaj film, za koji se veruje da će odjeknuti u Holivudu i izaći iz “međunarodnog geta”, prati špansku trans glumicu Karlu Sofiju Gaskon u dvostrukoj ulozi vođe kartela koji inscenira sopstvenu smrt kako bi započeo novi život kao žena.
Pored mjuzikla “Emilia Pérez”, kao glavni favorit se izdvaja brazilski film “I’m Still Here”, u režiji Valtera Salesa. U ovoj dirljivoj priči predstavljena je porodica Paiva tokom brutalne vojne diktature 1971. godine.
Uz pohvale za scenario i glumačke performanse, “I’m Still Here” nudi osvežavajući pogled na tamnu temu diktature. Fokusirajući se na ljubav i istrajnost, Fernanda Tores donosi tihi, ali snažan prikaz žene koja se nosi s ogromnim emotivnim izazovima, dok njen lik simbolizuje snagu i nadu.
Uz majstorsku režiju i glumačku postavu, ovo ostvarenje predstavlja važan korak u istoriji brazilskog filma i istovremeno evocira na sećanje na režiserovu majku, Fernandu Montenegro, koja je nominovana za Oskara 1998. godine.
Na listi Akademije je i britanska drama “Santosh”, snimana u severnoj Indiji i nahindi jeziku. Film prati udovicu policajca koja se suočava s ravnodušnošću policije dok pokušava da reši ubistvo devojke iz niže kaste. Takođe, u igri je i bugarska satira “Triumph”, koja vidovnjakinju uvlači u paranormalnu potragu za nacionalnom slavom, kao i norveški kandidat, iako nazvan “Armand”, u stvari se fokusira na lik samohrane majke upletene u školski konflikt kada njen sin, koji je naslovni lik, bude optužen za zlostavljanje.
Kritičari Deadline-a ukazuju i na latvijski film “Flow”, animaciju bez dijaloga u kojoj crna mačka, ptica i šarolika družina raznih stvorenja pokušavaju da prežive u svetu bez ljudi koje je zbrisala katastrofalna poplava. Smatraju, da Akademiju može da privuče i “Kneecap”, biografska komedija na irskom jeziku u kojoj hip-hop trio iz Belfasta provocira Engleze.