Home BEAUTY & FASHION Francuska planira da zabrani reklamiranje brze mode

Francuska planira da zabrani reklamiranje brze mode

Predlog zakona je u pripremi i biće predstavljen nacionalnom parlamentu u drugoj polovini meseca

285
0
Ilustracija: Envato

Francuska se sprema da kaže “Au revoir” reklamama koje promovišu industriju brze mode zbog njenog ogromnog negativnog uticaja na našu planetu. Planirana zabrana reklamiranja odnosila bi se i na influensere, odnosno popularne profile na društvenim mrežama.

Predlog zakona je u pripremi i biće predstavljen nacionalnom parlamentu u drugoj polovini meseca.

Realne reklame brze mode verovatno bi zvučale ovako: “Majica koju su izradili potplaćeni radnici iz Azije i koju ćete za dva meseca poslati put deponije – vaša je za samo 500 dinara i uz ogromnu društvenu i ekološku štetu”. Ipak, kompanije ovo uspevaju da upakuju u znatno lepše ruho. A Francuska planira da stane tome na kraj.

“Ultrabrza moda je ekološka katastrofa: odeća je loše napravljena, kupuje se naširoko, nosi retko i baca brzo”, napisao je ministar za ekološku tranziciju, Kristof Bešu, na platformi X (nekadašnji Tviter), nakon prošlonedeljne debate sa predstavnicima industrije. “Juče sam okupio mnoge zainteresovane strane – nevladine organizacije, industrijalce, istraživače… – da rade zajedno i podrže održiviju modu.”

Ako nova pravila budu usvojena, neodržive kompanije ne samo da neće smeti da se reklamiraju u Francuskoj, već će takođe plaćati poreze za svoje proizvode kako bi pokrile ekološku štetu. Poslanici navode da ultrabrzi modni brendovi, umesto da obnavljaju svoje kolekcije četiri puta godišnje, nude na hiljade novih komada dnevno, na taj način podstičući prekomernu potrošnju i nepotrebno zagađenje.

“Ova evolucija sektora proizvodnje odeće ka jednokratnoj modi, kombinujući povećane količine i niske cene, utiče na kupovne navike potrošača dovodeći do impulsivnih kupovina i konstantne potrebe za obnavljanjem”, stoji u nacrtu dokumenta, a prenosi Rojters. Posledice su trostruke: ekološke, društvene i ekonomske.

Kao primer ovakvog poslovanja izdvaja se kineska kompanija Shein. Ona u proseku dnevno predstavi 7.200 novih modela, a kupcima je na raspolaganju preko 470 hiljada različitih modnih komada. “Shein nudi 900 puta više proizvoda u odnosu na tradicionalni francuski brend”, ističe se.

Kako bi neutralisali uticaj (ultra)brze mode na životnu sredinu, poslanici su predložili novčane kazne za svaki prodati artikal: ovaj udarac po džepu za kompanije može da iznosi ili deset evra ili i do 50% cene do kraja decenije.

Prema podacima Statiste, stanovnici Francuske potrošili su tokom 2018. 35,7 milijardi evra za odeću i obuću. Tako su se našli na četvrtom mestu najvećih „rasipnika” u Evropi, odmah posle Engleza, Nemaca i Italijana.

Počev od oktobra prošle godine, francuske vlasti stanovništvu isplaćuju tzv. bonus za popravke, odnosno pokrivaju deo troškova za krojača ili obućara u cilju smanjenja tekstilnog otpada.

Predložena zabrana reklamiranja brze mode i porezi (pogotovo uzevši u obzir da bi troškovi mogli da padnu na pleća potrošača, što bi jeftinu garderobu odnelo u zaborav) mogli bi dodatno da ozelene francusku modu.