Miodrag Ilić, čije se čak četiri drame veoma uspešno izvode na scenama Opere i teatra Madlenianum, proslavlja dva impresivna jubileja: 90 godina života i 65 godina umetničkog rada. Tim povodom će u utorak 23. aprila u Muzeju Narodnog pozorišta biti održana proslava u njegovu čast, na kojoj će govoriti Radomir Putnik, teatrolog i dobar poznavalac njegovog opusa, Miloš Radović dramaturg i Ana Radivojević Zdravković direktorka Drame Madlenianuma koja će govoriti o Mijinim dramama na sceni Madlenianuma, dok će glumica Sonja Jauković čitati odlomke iz njegovih drama.
Iste večeri na Velikoj sceni Opere i teatra Madlenianum biće izvođenje njegove drame Valcer poručnika Nidrigena, dok će sutradan na Maloj sceni biti odigrana setna komedija Kazanova protiv Don Žuana. Na repertoaru se još izvode i drama Žanka 30. maja, dok će njegov komad Knjaz koji je nedavno imao premijerno koncertno izvođenje, na zadovoljstvo publike biti ponovljen 10. juna 2024. na datum smrti Mihaila Obrenovića.
![](https://setv.rs/wp-content/uploads/2024/04/IMG_5692.jpg)
Miodrag Ilić, književnik, pretežno dramski pisac i televizijski autor, prozaist, umetnički direktor pozorišta, publicist, novinar i prevodilac, prisutan je u kulturnom životu Jugoslavije i Srbije duže od šest decenija. Rođen je 23. aprila 1934., u staroj beogradskoj porodici intelektualaca i poslovnih ljudi. Diplomirao je na Filozofskom i Fakultetu dramskih umetnosti.
Radio je kao novinar (saradnik i urednik) u redakcijama Novosti, Beogradske nedelje, Radio TV revije i Radio-televizije Srbije. Kao pozorišni kritičar šezdesetih i sedamdesetih godina prošlog veka objavljivao je prikaze premijera i teatarskih festivala u časopisima Pozorišna kultura i Scena, da bi u periodu 1975-80 bio na dužnosti upravnika Beogradskog dramskog pozorišta, a u periodu 1982-1991 zauzimao položaj direktora Drame i povremeno v.d. upravnika Narodnog pozorišta u Beogradu. Osnivač je, prvi direktor i glavni urednik Programa za inostranstvo RTS (1991-97).
Tokom šest decenija napisao je 35 pozorišnih komada različitih žanrova, koji su prikazivani u Beogradu i na scenama u negdašnjoj Jugoslaviji, ili su objavljeni u antologijama i posebnim izdanjima. Njegovi komadi su prevođeni na nemački, engleski, ruski, francuski i mađarski jezik. Njegove drame doživele su preko 50 premijera u zemji i inostranstvu, a četiri poslednje na scenama Opere i teatra Madlenianum (Žanka, Kazanova protiv Don Žuana, Valcer poručnika Nidrigena, Knjaz).
![](https://setv.rs/wp-content/uploads/2024/04/3X8A1011.jpg)
Pozorišne drame M. Ilića najčešće su iz savremenog života (Kameleoni, Pred slepim zidom, Kafana u luci, San zimske noći, Mašina za teror, Vukomanov povratak, Ribe na drveću, Brak iz računa…). Njegovi istorijski komadi, zasnovani na autentičnoj faktografiji, osim aktuelnih asocijacija, sadrže uvek i svevremenu misao o čoveku i njegovom moralnom i fizičkom opstanku (Dušan Silni, Legenda o zemlji Lazarevoj, Vuk i Miloš, Kopernik, Jeretik , Apis, Apisova kletva). Ilić se iskazao i kao autor komedija u kojima, doduše, uvek ima i tragičnog podteksta (Nezahvalni Mateja, Veštac, Psi, Dragi moj fireru, Kazanova protiv Don Žuana, Udaja stare dame, Vlada u senci). Njegovo refleksivno-metaforično delo ironične intonacije Valcer poručnika Nidrigena, o večitom potčinjavanju čoveka silama vlasti i političke represije, donelo mu je nesumnjivo najveći uspeh kod publike i pozorišne kritike u zemlji i inostranstvu. Njegovu viziju sveta stručna kritika povezuje sa idejama Muslija, Fon Horvata, Bucatija, Sartra, Orvela, Krleže…
Od posebnog su značaja Ilićevi dramski tekstovi o velikim ljudima: Žanka – bolan prikaz predsmrtne noći slavne glumice; Krik iz crne šume – drama moralnog posrnuća najuticajnijeg filozofa dvadesetog veka, Martina Hajdegera, koji se stavio u službu Hitlerovog režima; Jeretik – dramski prikaz sukoba filozofa Baruha de Spinoze sa religioznim fanatizmom u ime sopstvenog filozofskog sistema; Arlekinova poslednja avantura – satirični prikaz Nušićevog posmrtnog “odlaska na nebo”.
Pišući za film i televiziju ostvario je TV drame: Čovek koji je zaustavio Sunce (o Nikoli Koperniku) i Operacija (iz savremenog života u Srbiji), kao i scenarije za igrane filmove: Bube u glavi (reditelja M. Radivojevića), Dušan Silni (u pripremi za snimanje) i Avijatičari (u pripremi za snimanje). Autor je 9 radio-drama.
Kao prozni pisac, objavio je romane: Gde je kraj ulice? (1995), Prohujalo sa košavom (2012) i Ljubav se zove Vanda (2017), i zbirku priča Izlet u Amsterdam. Autor je značajnih i nagrađivanih teoretskih radova iz oblasti estetike i dramaturgije, odnosno istorije scenske umetnosti: Rađanje televizijske profesije (2006); trotomna Monografija dvadesetogodišnjeg delovanja Opere i teatra Madlenianum (2018).
Realizovao je i znamenite dokumentarno-istraživačke cikluse televizijskih emisija Quo vadis, svete? i Medijske imperije, pretočene u knjige, kao i ciklus Za bolji svet, u kojima analizira egzistencijalne probleme našeg vremena, čineći značajan prodor u sferu moderne političke filozofije.
Plodni pisac je osvojio ukupno 24 domaće i međunarodne nagrade za dramska, filmska i publicistička ostvarenja.