Sve se, čini se, vrti oko broja pet kod američkog benda Vampire Weekend: nisu objavili ništa novo u prethodnih pet godina, a onda su njihov peti studijski album “Only God Was Above Us” objavili petog aprila. Ezra Koenig, Chris Baio i Chris Thompson su na novom albumu bili inspirisani i proganjani duhom Njujorka prošloga veka, ali je zanimljivo da su, osim u svom rodnom gradu, novi album snimali svuda po svetu, u Los Anđelesu, Londonu i Tokiju.
Album je većinski producirao Koenig uz pomoć dugogodišnjeg saradnika Ariela Rechtshaida, miks je uradio Dave Fridmann a mastering Emily Lazar. Za novi album, za koga Ezra Koenig kaže da je njegov “ Dark Side Of The Moon koji sreće Paul’s Boutique”, urađen je i trejler:
Tokom 2019. i 2020. godine, Koenig je napisao gomilu stihova, koju je pretočio u desetak pesama, koje su poslednjih pet godina prerađivane i doterivane da bi postepeno dobili melodijske i tekstualne strukture koje će bendu Vampire Weekend doneti nove kreativne vrhunce. “Only God Was Above Us” pokriva univerzalne teme, od poriva da se preispita svet u kome živimo, do potrage za duševnim mirom do koga se može doći jedino prihvatanjem. Album je onoliko neposredan koliko je kompleksan, sa jedne strane možda njihov najgrublji do sada, a sa druge strane možda njihov najlepši i najmelodičniji.
Naslov albuma “Only God Was Above Us” je konačan zaključak, onaj koji je započeo na razigranoj, profanoj i konfrontirajućoj noti i protiče bujukom emocija, doživljaja, likova i priča, pre nego što se završi nedvosmislenom porukom prihvatanja… i jednostavno, bukvalnim “nadati se”:
“I hope you let it go
I hope you let it go
Our enemy’s invincible
I hope you let it go”
Vrlo zanimljivo je da im se jedna pesma na albumu zove “Pravda”!
Naslov albuma je direktno preuzet sa omota albuma fotografija groblja metroa koje je napravio Steven Siegel u Nju Džersiju 1988. godine. Na naslovnoj strani albuma čovek u oborenom vagonu podzemne železnice čita izdanje New York Daily News od 1.maja 1988. godine, sa naslovnom pričom koja detaljno opisuje užasnu eksploziju koja je otkinula krov aviona na letu Aloha Airlines 243. Naslov citira preživelog putnika: “ONLY GOD WAS ABOVE US” (SAMO JE BOG BIO IZNAD NAS).
Prva dve muzičke ponude sa albuma bile su su “Capricorn” i “Gen-X-Cops”, pesme koji su izašle 16. februara. “Capricorne” koju je napisao Ezra Koenig, a producirao zajedno sa Arielom Rechtstaidom, počinje varljivo prigušenom notom, a njene nežne melodije i razlomljeni tonovi razvijaju se u transcedentni hor i vrtlog distorzičnih gitara i živopisnih bubnjeva.
“Gen-X-Cops” su napisali Koenig i Thompson, a takođe i producirali uz pomoć Rechtstaida. Pesma počinje frenetičnom gitarom koja priliči naslovu pesme preuzetom iz akcionog hongkonškog filma devedesetih godina prošlog veka, čiji refren glasi: “Svaka generacija donosi svoje izvinjenje”.
U režiji dugogodišnjeg kreativnog direktora grupe, Nicka Harwood-a, “Capricorn” je vizuelno putovanje u Njujork kasnih osamdesetih, koja pokazuje privlačnu, ali prljavu eru grada. Spot za “Gen-X-Cops” koji je režirao Drew Pearce (“The Fall Guy”, “Mission: Impossible – Rogue Nation”) ide sasvim drugačijim putem, putem autentičnosti, koristeći originalne filmske materijale koje je koristuo Siegel krajem osamdesetih u Njujorku.
Istovremeni izlazak dve pesme je u službi pokazivanja različitih strana albuma, mada je “Capricorn” odabran kao vodeći prvi singl. U međuvremenu pre izlaska albuma, Vampire Weekend su objavili još dva singla, “Classic” i “Mary Boone”. U pesmi “Classical” gostuje saksofonista Henry Solomon, a u spotu čiji kreativni direktor je Nick Harwood, uz Vampire Weekend pojavljuju se i Ariel Rechtshaid, Ray Suen, kao i Josh Goldsmith, tehničar benda.
“Mary Boone” je objavljen prošlog petka, 29.marta. Ova pesma sadrži sempl čuvene bubnjarske deonice velikog muzičkog hita Soul II Soul “Back To Life (However Do You Want Me”), producirali su je kao i sve ostale pesme na albumu Ariel Rechtshaid i Ezra Koenig, a orkestarski aranžman su uradili Will Canzoneri, Rechtshaid i Koenig.
Pesma nosi ime jedne od najuticajnijih ličnosti njujorškog sveta umetnosti ’80. Koenigov vokal ovde prati operski hor, dok su stihovi inspirisani japanskim arhitektom Tadao Ando, hinduizmom, simbolima prvih severno-evropskih doseljenika u Ameriku i vrtoglavim plesom Derviša. Dok se njene eklektične zvučne tapiserije razvijaju, pesma pronalazi naratora koji želi da uđe na vrata njujorškog sveta umetnosti (ili možda nečeg većeg):
“Painted white/New in town/You weren’t hiring but I was looking…”
Uporedo sa izlaskom prvih singlova, Vampire Weekend su najavili veliku američku turneju, koju organizuje Live Nation a obuhvata 39 koncerata. Kasnije, tokom godine, bend će najaviti i evropski deo turneje. Odmah nakon izlaska albuma bend će svirati u Ostinu (Teksas), 8. aprila na rođendan frontmena, koji se poklapa i sa retkim fenomenom, pomračenjem sunca, koje će se dogoditi tokom njihovog nastupa koji je bend zakazao za tačno u podne.
Only God Was Above Us će se pojaviti na standardnom disku, duplom disku, standardnom crnom vinilu, limitiranim vinilima sa alternativnim naslovnicama, dok će se u limitiranim izdanjima pojaviti i na providnom i metalik srebrnom vinilu.
Redosled pesama na albumu Only God Was Above Us :
Ice Cream Piano
Classical
Capricorn
Connect
Prep-School Gangsters
The Surfer
Gen-X Cops
Mary Boone
Pravda
Hope
Vampire Weekend su nastali 2006. godine i već sa prvim studijskim albumom (“Vampire Weekend”, 2008) u kome su uključeni elementi indie pop-a i afropopa, privukli su veliku pažnju medija i publike. Album je okarakterisan kao jedan od najboljih debi albuma ikada.
Usledio je dobro prihvaćeni “Contra” (2010), a potom “Modern Vampires Of The City” (2013) i “Father Of The Bride” (2019), pri čemu su oba osvojila Grammy nagrade u kategoriji najbolji alternativni muzički album (2014, odnosno 2020. godine), što im je donelo široko prihvatanje kritike i publike.
Bend možete pratiti putem njihovog sajta vampireweekend.com.